Han kallas ”Åke Våg” för sin förmåga att segla på luftens vågor. Åke Svensson, 63, från Luleå är landets främste segelflygare inom höjdflygning. – Segelflygning kan vara harmonisk, säger Åke Svensson.
Åke Svensson är född i Boden. Han har segelflugit i över 40 år nu, det har blivit en livsstil. Förra året blev Åke Svensson svensk mästare i höjdflygning, han tävlar för Älvsby Flygklubb med hemmabas på Högheden. – Jag har alltid varit intresserad av flyg, ända sedan jag var liten. Det har inte varit något att göra åt, intresset har funnits hela tiden. När han var liten byggde han egna modellplan, flygintresset delade han med en annan bodensare känd i flygkretsar, Kjell Nordström. – Nästan alla som var med i modellflygklubben flyger själva nu. När vi var i skolan satt vi och ritade maskiner.
Förra året blev Åke Svensson svensk mästare i segelflyg. Mästerskapet delas in i tre olika kategorier, distans, alltså att flyga längst, hastighet och höjd. Åke Svensson flög högre än någon annan. Under säsongen räknas de fyra bästa resultaten in i mästerskapet. Åke Svensson var överlägsen och hade på sina tre bästa försök högre höjd än tvåan i tävlingen hade på fyra. Som högst var Åke uppe på 8 000 meter, alltså nästan samma höjd som passagerarplanen mellan exempelvis Luleå och Stockholm. – Syrgasen tog slut annars hade det gått att komma högre, jag hade fortfarande bra ”stig”. Syrgas börjar man använda vid 3 500 meters höjd. Flygklubben vann också sin serie, division ll norra. Hur känns det att segelflyga? – Ibland kan det bli ganska häftiga tag, det kan vara stor turbulens på låg höjd med väldiga svängningar. När man väl har kommit in i vågsystemen så är det kav lugnt. Det kan vara stighastigheter från ett par meter i sekunden till upp till över 20 meter i sekunden, då går det undan då hänger inte ens en DC – 9a med. Hur många timmar lägger du på segelflygning?¨ – Det blir väl ungefär 50 timmar på en sommarsäsong. Plus några timmar till.
Segelflygarna följer väderprognoserna väldigt noga. Inte så mycket om det ska bli soligt för badstranden utan med något helt annat i bakhuvudet. – Vi läser termikprognoserna (se faktaruta) där jag kan se vilket väder som väntar. Man vill ju helst komma tillbaka till hemmafältet. Det händer dock inte alltid. När Åke Svensson för några år sedan segelflög i mellersta Sverige så missade han flygfältet två gånger och landade istället vid Säters sinnessjukhus istället. – Mina polare sa att nästa gång så lämnar vi dig där, säger Åke Svensson och skrattar. Åke Svensson flyger plan med propeller också men det är inte lika roligt, motorflyget har han i princip lagt på hyllan. – Segelflyget ger så mycket mer. Skillnaden mellan propellerflyg och segelflyg är som mellan transport och sport.
När Åke Svensson började segelflyga i början av 60-talet så var planen byggda i trä, nu är det glasfiber som gäller. Han har egna företaget Norrlarm. – Jobbet har tagit den mesta tiden, fast nu har jag trappat ner på det. De extra timmarna tillbringar han uppe i det blå. Senast uppe i Pirtivuopio när segelflygsäsongen drog igång för en månad sedan. Strålande sol men sämre med lävågor. Inte ens en segelflygare kan få allt.
Fotnot: Segelflygets dag arrangeras lördagen den 15 maj på Piteå-Långnäs flygfält.
Fakta/Åke Svensson
Namn: Lars Åke Svensson.
Ålder: 63.
Bor: I Luleå, från början bodensare.
Familj: Fru Gerd och barnen Love och Lina.
Yrke: Egen företagare.
Fritidsintressen: Flyg, musik och foto.
Uppdaterad: 2005-11-25 23:43